Shalom w Pińczowie (foto)

Dodał: Marta Data: 2022-07-04 10:50:45 (czytane: 6215)

Dobry pomysł mieli Włodzimierz Badurak, Burmistrz Miasta i Gminy Pińczów i Iwona Senderowska, Dyrektor Pińczowskiego Samorządowego Centrum Kultury zapraszając na koncert otwarcia "Dni Ponidzia" znakomitych artystów z wybrzeża. 1 lipca przeżyliśmy artystyczny Shalom w Pińczowie.

Koncert klezmerski z udziałem Andrzeja Wojciechowskiego (klarnet), Jarosława Stokowskiego (kontrabas), Macieja Kacprzaka (akordeon) i Joanny Nawrot (sopran), odbył się w Starej Synagodze przy ul. Klasztornej. Miejsca dla gości, z uwagi na duże zainteresowanie koncertem, były przygotowane zarówno wewnątrz synagogi oraz na zewnątrz.

Zobacz

Za pośrednictwem telebimu, filmowcy Marka Ciszewskiego z Telewizji Ponidzie i Portalu Regionalnego busko.com.pl, transmitowali na żywo ponad godzinne wydarzenie artystyczne. Iluminacje świetlne wydobyły piękno późnorenesansowej, wzniesionej w latach 1594-1609 synagogi, zaprojektowanej przez Santi Gucciego.

Zobacz

Mimo doskonałego składu artystów, wieczór należał do wirtuoza klarnetu prof. Andrzeja Wojciechowskiego. Artysta, już w pierwszych minutach koncertu utworem „Noc w ogrodzie Eden”, skradł serca melomanów. Andrzej Wojciechowski od niedawna jest ambasadorem kanadyjskiej marki klarnetów Backun. Koncert zagrał na wysokiej klasy instrumencie, doskonale brzmiącym, wykonanym z materiałów najwyższej jakości, gdzie kociołek pod kciuk lewej ręki oraz kociołek klapy duodecymowej jest pozłacany 24 karatowym złotem.

Repertuar koncertu graficznie mógłby przedstawiać się jak sinusoida. Zawierał szerokie spektrum emocji i feerię muzycznych barw. Począwszy od eksplozji energii i radości, po nostalgię, wzruszenie, wyciszenie, żeby znów porwać widzów do rytmicznych oklasków „aj-waj”.
Artyści włączyli do programu przejmujące tango „Papirosn” ( jid . פּאַפּיראָסן , przekł.  Papierosy) to pieśń jidysz napisana w latach dwudziestych XX wieku. Piosenka opowiada historię żydowskiego chłopca, który sprzedaje papierosy, aby przeżyć na ulicy. Przedstawia swój tragiczny los; po stracie rodziców jego młodsza siostra umiera na ławce i on ostatecznie traci własną nadzieję. Autor piosenki Herman Jablokoff był członkiem teatru jidysz, który działał na Litwie i w Polsce w latach po I wojnie światowej . Zainspirowały go dzieci, które próbowały zarabiać na życie sprzedając papierosy na ulicach. Widok dzieci przypomniał mu dzieciństwo w czasie I wojny światowej w Grodnie, gdzie próbował sprzedawać przechodniom papierosy.

Zobacz

Koncert instrumentalny na klarnet, kontrabas i akordeon wypełniała swoim śpiewem sopranistka Joanna Nawrot, znana i kochana przez publiczność Pińczowa, Buska-Zdroju, Kielc za sprawą talentu i pochodzenia – urodziła się z Czarnocinie, uczyła w Pińczowie. Miałam zaszczyt zaprosić i współpracować z artystką podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz. Sopranistka w niskich rejestrach głosowych urzekła widzów emocjonalnymi interpretacjami utworów: „Byłam różą” z rep. Kayah i Gorana Bregovicia, „Rebeka” tango ze słynnej rewii „Yo-Yo” w zakopiańskim teatrze „Morskie Oko”, „Hawa nagila” (hebr. הבה נגילה – Radujmy się) – ludowa pieśń żydowska śpiewana na święta, m.in.: na Chanukę. Pierwszego nagrania tego utworu dokonał Abraham Zewi Idelsohn w Jerozolimie w 1915 r. Oryginalny tekst pieśni nie zachował się przez wieki i był śpiewany przez chasydów jako nigun. Abraham Zewi Idelsohn napisał współcześnie znane słowa w 1918 roku jako wyraz radości z powodu zwycięstwa Brytyjczyków w Palestynie i deklaracji Balfoura o utworzeniu w Palestynie Państwa Żydowskiego.

Zobacz

Muzycy przypomnieli słynny klezmerski utwór grany w tytułowej krakowskiej dzielnicy „Kazimierz”. Dźwięki klarnetu, kontrabasu i akordeonu przeniosły nas na plan zdjęciowy filmu Romana Polańskiego „Pianista”, gdzie artyści zagrali temat z muzyki do filmu na klarnet skomponowany przez Wojciecha Kilara, a nawet stali się filmową kapelą podwórkową.
Po solidnej dawce wzruszeń muzycy zaprezentowali popisy wariacji współczesnych i jazzowych, inspirowanych muzyką żydowską. Wojciechowski już prawie jadł klarnet i wydawał niecodzienne dźwięki, jakby naśladujące dzikie ptactwo. Z pełną swobodą władał instrumentem, operując szerokim wachlarzem dynamiki, artykulacji oraz bogatą paletą kolorystyczną. Oklaskami publiczność doceniła tę offową propozycję jam session.

Finał był głośny, radosny, pełen energii, w rytmie utworu „Odessa Bulgarish”. A gdy Joanna Nawrot na bis wezwała do radowania się słynnym „Hawa nagila” publiczność na stojąco wyśpiewała, tę znaną z wszelakich festiwali kultury żydowskiej piosenkę, która w żydowskich domach była „tkaniną dnia powszedniego”. Śpiewano ją przy codziennych czynnościach, aby umilić sobie godziny pracy, a przede wszystkim podkreślić przynależność do wspólnoty. I podczas koncertu artystom udało stworzyć się nie tylko magiczną atmosferę, pełną dobrej energii ale też wspólnotę.

Skąd taka moc muzyki klezmerskiej? Uważam, że jest silnie osadzona w kulturze tradycyjnej Europy stąd osiągnęła pewien rodzaj uniwersalizmu. Współczesna muzyka żydowska jest tworzona w wielu gatunkach, także z elementami jazzu czy hip-hopu. Pojęcie muzyki żydowskiej jest bardzo szerokie i kryje się pod nim zarówno muzyka sakralna, jak i ludowa, czysto rozrywkowa bądź tworzona przez kompozytorów o żydowskich korzeniach.

 Zobacz

Serdecznie gratuluję artystom bardzo dobrego koncertu i nawiązania relacji z publicznością. Analizując oferty programowe samorządów, przygotowywane na popularne „dni miast” czy „święta gmin” widzę takie same krzykliwe plakaty z (dla mnie anonimowymi) „gwiazdami”, prezentującymi niski poziom wykonawczy, nie mające nic wspólnego z unikalnością danego miejsca. Tym bardziej gratuluję Organizatorom wyboru tak dobrego repertuaru podczas dorocznych Dni Ponidzia – kształtujących markę Pińczowa, jego walorów historycznych, kulturowych i naturalnych. Koncert klezmerski w Starej Synagodze odbieram jako spójne odwołanie się do dziedzictwa wielowiekowej tradycji miasta, pamięci o społeczności żydowskiej i transmisji treści kultury dla kolejnych pokoleń, a obecni na koncercie byli zarówno młodzi ludzie, całe rodziny, seniorzy, mieszkańcy, turyści i fani artystów, którzy coraz częściej koncertują w świętokrzyskim.  

Poniżej prezentuję sylwetki artystów Koncertu klezmerskiego w Starej Synagodze w Pińczowie:

 Zobacz

Prof. dr hab. Andrzej Wojciechowski - absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie klarnetu prof. Bogdana Ocieszaka (dyplom z wyróżnieniem). Brał udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez takie osobowości jak: Andrew Marriner, Wolfgang Meyer, Jean-Marc Fessard, Walter Vitek, Mieczysław Stachura, Brenno Ambrosini, Joseph Fuster, Nicolas Baldeyrou, Florent Héau, Antonio Saiote, Alessandro Travaglini. W latach 2002-2003 studiował w klasie mistrzowskiej Joan Enric Lluna pod egidą hiszpańskiego Conservatori Superior De Musica w Castello. W jego dorobku znajduje się szereg nagród i wyróżnień uzyskanych w konkursach zarówno w Polsce, jak i za granicą. Był dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Jako solista i kameralista koncertował w krajach Ameryki północnej, Afryki i Azji oraz w większości krajów Europy. W 2016 r. nakładem wytwórni płytowej DUX ukazał się pierwszy solowy album artysty A Tribute to Benny Goodman, zawierający pierwsze polskie nagranie Concerto for clarinet and string orchestra Aarona Coplanda oraz kompozycji dedykowanych artyście: Clarinet Concerto Beniamina Baczewskiego i Suity From the cursed forest Artura Guzy. W grudniu 2017 r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego nauk muzycznych. Obecnie jest profesorem klasy klarnetu i kameralistyki w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Solista klarnecista Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Stale współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, z którą pod batutą Wojciecha Rajskiego nagrał Concerto per clarinetto Krzysztofa Pendereckiego. Album zawierający również premierowe nagranie Symfonii pieśni chińskich został wydany w lutym 2020 roku przez wytwórnie CD Accord/Universal Music Polska/ NAXOS. Jest to ostatnia płyta CD wydana za życia Maestro Krzysztofa Pendereckiego. Andrzej Wojciechowski prowadzi niezwykle ożywione życie artystyczne. Jest członkiem Polskiego Zespołu Basethornowego, współtworzy również Gdańskie Trio Stroikowe oraz Baltic Trio (trio fortepianowe). Leader okołojazzowej formacji Baltic Quasideon Group, zgromadzonego wokół prowadzonej przez niego agencji artystycznej Baltic Gramophone. Jest jednym z dyrektorów artystycznych Międzynarodowego Festiwalu Gdańskie Dni Klarnetu. Andrzej Wojciechowski gra na instrumentach Selmer Paris, model Privilège oraz stroikach MARCA model Tradition. Od niedawna jest ambasadorem marki Backun.

Zobacz

Jarosław Stokowski – kontrabasista i gitarzysta basowy. Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku. Współpracował z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Bałtycką, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Orkiestrą Symfoników Gdańskich oraz Teatrem Muzycznym w Gdyni i Teatrem Miniatura w Gdańsku, a także z World Orchestra Grzecha Piotrowskiego. Grał w zespołach: Zagan Acoustic, Adam Wendt Acoustic Set, Rafał Grząska Trio, Meadow Quartet, Sanacja, Baltic Quasideon Group oraz Emilią Komarnicką-Klynstrą, Joanną Nawrot, Krystyną Durys, Renatą Irsą i Pawłem Ruszkowskim. Dyskografia: Zagan Acoustic: 3:1 (2012), Folk & Roll (2019), Ewa Rzeszotarska – French Touch (2020); Meadow Quartet: Unexpected (2012),Erstwhile Heroes (2013), David & Goliath (2015); Grzech Piotrowski: Six Seasons (2016),World Orchestra Live In Gdansk (2013); Adam Wendt Acoustic Set – Acoustic Travel (2014), Por La Noche ft. Laura Cubi Villena (2017);  Joanna Nawrot – Niezapomniana Anna German (2019); Paweł Ruszkowski – Absencja (2020); Paweł Zagańczyk – Globulus (2018); Janusz Gaba – Chwile, które znasz (2016); Renata Irsa – Nie z tej bajki (2018); Sanacja – Już taki ze mnie zimny drań (2012); Coma – Symfonicznie (2010); Lady Pank – Symfonicznie (2012).

Zobacz

Maciej Kacprzak – akordeonista młodego pokolenia, absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Elżbiety Rosińskiej i ad. dr Pawła Zagańczyka. Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów akordeonowych w Klingenthal, Wiedniu, Puli, Sanoku, Gdańsku, Gorlicach, Mławie, Solcu-Zdroju. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych akordeonistów z Polski, Finlandii, Francji, Litwy, Niemiec, Włoch. Brał udział w nagraniu płyt : Study of contemporary accordion music (2014) oraz Academia Musica Judaica (2018). Był stypendystą programu kulturalnego Miasta Gdańska Młody Gdańszczanin oraz Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku. W latach 2015-2018 był przewodniczącym Koła Naukowego Akordeonistów z którym zajmował się promocją akordeonu organizując koncerty oraz sesje naukowo-artystyczne. Występował na festiwalach: Warszawska Jesień, NeoArte, Nowe Fale, Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej, Alkagran, Mikstury Kultury, Nordic Baltic Festival Platform, Euro Chamber Music Festival a także na deskach Teatru Miniatura w Gdańsku, Teatru w Oknie w Gdańsku, Teatru Atelier w Sopocie, Teatru Letniego w Szczecinie oraz Opery na Zamku w Szczecinie. Ważne miejsce w zainteresowaniach muzycznych Macieja Kacprzak zajmuje muzyka klezmerska, stąd koncerty podczas Bałtyckich Dni Kultury Żydowskiej, Festiwalu Zbliżenia, Biografii Gdańskich oraz napisanie i wykonanie muzyki do próby czytanej Dybuka w reżyserii Mieczysława Abramowicza. Aktywność na polu muzyki kameralnej zaowocowała powstaniem zespołu Kacprzak&Sokołowski DUO, w którym muzycy prezentują możliwości jakie daje połączenie akordeonu i wiolonczeli.

 Zobacz

Joanna Nawrot – sopran. Ukończyła z wyróżnieniem wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku - klasa śpiewu solowego prof. dra hab. Stanisława Daniela Kotlińskiego. Ukończyła studia wyższe na wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, ponadto studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie śpiewu prof. Moniki Swarowskiej-Walawskiej. Związana z Operą Bałtycką w Gdańsku. Dwukrotna stypendystka Stypendium Prezesa Rady Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej. Uczestniczyła jako solistka w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Klasycznej na Białorusi (w latach 2016, 2017, 2018, 2019). W latach 2018 i 2019 występowała jako solistka podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej Winterreise w Moskwie (Rosja). W 2018 roku uczestniczyła w Międzynarodowym Festiwalu Muzyka u źródeł w Lądku Zdroju. Jako solistka wystąpiła również na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju. W 2018 roku występowała na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Finalistka IV i V Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Anna German w 2017 i 2018 w Warszawie. Wystąpiła podczas II Międzynarodowego Festiwalu Operetkowego im. Iwony Borowickiej Muzyka na Wiśle w Krakowie w 2019 roku. W tym samym roku występowała również podczas XXVI oraz XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyczne Dni Drozdowo - Łomża, a także w XIX i XX Międzynarodowym Letnim Festiwalu Kultury i Sztuki na Helu. Była solistką podczas XXVI i XXVII Międzynarodowego Festiwalu im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju. Wystąpiła z recitalem pieśni polskich w Civica Scuola di Musica Claudio Abbado w Mediolanie oraz Casa Verdi, a także we Florencji. Debiutowała partią Krystynki w operetce „Ptasznik z Tyrolu” Karla Zellera wystawionej na deskach Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz partią Vitelli z opery W. A. Mozarta „Łaskawość Tytusa”. Występuje w kraju i za granicą z repertuarem klasycznym: operowym i operetkowym oraz z repertuarem piosenek Anny German. Współpracuje z wieloma solistami, dyrygentami, artystami z kraju i ze świata. Otrzymała nagrodę Człowiek Roku 2016 w kategorii Debiut organizowanym przez dziennik Echo Dnia oraz wyróżnienie w kategorii kultura. W 2018 nominowana do nagrody osobowość roku w kategorii Kultura. Laureatka pierwszego miejsca w regionalnych eliminacjach do Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Anna German w 2017 w Białymstoku. W 2018 otrzymała nagrodę specjalną w VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Mławie oraz wyróżnienie za wykonanie arii operowej Piotra Czajkowskiego. W latach 2017-2018 występowała w Piwnicy pod Baranami w Krakowie. Gościła na scenach Narodowej Filharmonii Uzbekistanu w Taszkencie, Filharmonii Brzeskiej na Białorusi, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Teatrze Polskim w Warszawie. W koncertach i recitalach solowych występowała również w Niemczech, we Włoszech i na Białorusi. Ukończyła wokalne kursy mistrzowskie u wybitnych polskich pedagogów śpiewu operowego, a także plastyki ruchu scenicznego i teatru (w Polsce: prof. P. Kusiewicz, prof. E. Iżykowska, dr R. Owsińska P. Beczała, M. Kwiecień, prof. B. Makal, dr J. Szymański, prof. S. Rotem (Izrael). W repertuarze posiada partie operowe i operetkowe, muzykę sakralną, oratoryjną, pieśni. Wraz z solistami Andrzejem Wojciechowskim (klarnet), Pawłem Zawadą (fortepian), Jarosławem Stokowskim (kontrabas) i Grzegorzem Lewandowskim (perkusja) współtworzy zespół BalticQuasideon Group, z którym koncertuje w Filharmoniach i salach koncertowych w Polsce i na świecie z autorskimi programami „Anna German. Niezapomniana” i „Tribute to Violetta Villas” z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych i kameralnych. Nagrała pierwszą solową płytę wraz z zespołem i gościnnym udziałem orkiestry kameralnej TriCity pod dyrekcją Ariela Ludwiczaka z piosenkami Anny German. „Anna German. Niezapomniana”.

Zobacz

Tekst: Karolina Kępczyk

Zdjęcia: Krzysztof Kuza

Reklama

Galeria

Zdjęć w galerii: 78

REKLAMA

Komentarze (0)

Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 3.235.186.149

Dodaj komentarz

UWAGA!
Formularz dodawania komentarzy wymaga włączenia plikow cookies (ciasteczek), zapisywanych i odczytywanych z Twojego urządzenia - jeżeli chcesz dodać komentarz, włącz ciasteczka, odśwież stronę i spróbuj ponownie...


więcej

Restauracje

Bristol Art & Medical SPA

Busko-Zdrój, 1 Maja 1

Restauracja - Kawiarnia CYNAMONOWA

Busko-Zdrój, al. Mickiewicza 22

Restauracja VICTORIA w Busku-Zdroju

Busko-Zdrój, Park Zdrojowy

Pensjonat SANATO SPA

Busko-Zdrój, 1-go Maja 29

więcej

Pizzerie

więcej

Placówki artystyczne

Konkursy



Oferty sponsorowane

Ogłoszenia

Dodano: 2024-03-29 12:43:17

Przelotna Znajomość

Dodano: 2024-03-29 09:43:16

Luźna Ero Znajomość

Dodano: 2024-03-29 04:22:53

Ziemniaki SORAYA

Dodano: 2024-03-28 23:01:28

autokary wynajem

Dodano: 2024-03-28 21:20:46

Sprzedam samochód osobowy Suzuki Liana

Dodano: 2024-03-28 19:40:51

ziemniaki wielkosć sadzeniaka lord denar bellaros...

Dodano: 2024-03-28 18:02:27

Działka na sprzedaż

Dodano: 2024-03-28 16:09:28

PRACA DLA POKOJOWEJ

Dodano: 2024-03-28 12:56:19

Drukarka HP officejet pro 6230

Dodano: 2024-03-28 11:15:17

Kupię maszynę rolniczą

Dodano: 2024-03-28 10:21:11

Praca od zaraz

Dodano: 2024-03-28 09:54:42

garaż "blaszak"

Dodano: 2024-03-28 09:50:40

Wywóz ziemi

Dodano: 2024-03-28 07:05:06

Montaż anten naprawa komputerów laptopów

Dodano: 2024-03-28 06:12:39

Utylizacja, wywóz sprzętu sportowego fitness, re...